Meble szkolne – jak dobrać właściwe wymiary

Kompletując wyposażenie do szkolnej klasy, podstawowym elementem, o który należy zadbać, są stoliki szkolne i krzesła, przy których będą siedzieć uczniowie. Najczęstszym błędem jest zakup identycznych stolików, o tej samej wysokości, nie dopasowanych do wzrostu uczniów. W efekcie, dzieci siedzą przy burach krzywo, nie tylko niszcząc sobie kręgosłup, ale również – ze względu na niewygodę – wiercąc się i przeszkadzając innym. Czy jest jakiś sposób na to, by tak dobrać meble szkolne, by wszystkim dzieciom było wygodnie?

Jedna klasa – różne rozmiary biurek i krzeseł szkolnych

Dzieci nie rosną równomiernie. I choć w jednej klasie różnica wieku między dziećmi wynosi maksymalnie 12 miesięcy, to różnice między tempem ich rozwoju (a co za tym idzie wzrostem) mogą wynosić nawet 15-20 cm. Dlatego błędem jest zakup do jednej klasy identycznych rozmiarowo biurek. W takim układzie można co najwyżej dopasować się do średniej – dzieci najniższe i najwyższe będą zaś zmuszone do korzystania z niewygodnych dla nich stolików lub krzeseł. Jak taki problem rozwiązać? Na dwa sposoby:

  • stoliki i krzesła szkolne z regulowaną wysokością

    – taki zakup pozwala na dostosowanie wysokości blatu w stole (oraz krzesła) do indywidualnych potrzeb dziecka. Standardowo, nauczyciele sadzają dzieci mniejsze z przodu, a wyższe nieco z tyłu – regulowana wysokość biurek pozwala na podniesienie wysokości tylnych biurek i dopasowanie ich do potrzeb uczniów. Dodatkowo, dzięki regulacji, zawsze – w razie potrzeby – można zmienić wysokość każdego biurka (dzięki temu, na wywiadówce rodzice nie czują się jak przedszkolaki).

  • różne rozmiary biurek

    – dopasowane (przynajmniej mniej więcej) do potrzeb uczniów. Te same modele biurek i krzeseł występują w różnych rozmiarach pod względem wysokości umieszczenia blatu i siedziska. Zakładając, że w klasie mamy 25 dzieci, wystarczy zakupić biurek niższych niż standardowy wzrost dziecka w klasie, która korzystać będzie z sali lekcyjnej oraz 5 biurek dla wyższych uczniów. Ewentualnie przed zakupem mebli szkolnych zastanowić się jakie różnice między dziećmi występują i na tej podstawie dobrać ilość potrzebnych mebli szkolnych.